Sources et références

Designing Virtual Worlds

par Richard A. Bartle – 2004

Designing Virtual Worlds is the most comprehensive treatment of virtual world design to-date from one of the true pioneers and most sought-after design consultants. It’s a tour de force of VW design, stunning in intellectual scope, spanning the literary, economic, sociological, psychological, physical, technological, and ethical underpinnings of design, while providing the reader with a deep, well-grounded understanding of VW design principles. It covers everything from MUDs to MOOs to MMORPGs, from text-based to graphical VWs.

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 Free 2 Play

Making money from games you give away

par Will Luton – 2013

Free-to-Play: Making Money From Games You Give Away is an accessible and complete guide to the business model that has revolutionized the videogames industry, creating huge hits, multi-billion-dollar startups and a new deal for players: Play for free, spend on what you like. Written by respected game designer and consultant Will Luton, Free-to-Play gives you the in-the-trenches insight you need to build, run and make money from games you give away.

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L’analyse de données pour le jeu vidéo.

Méthodes & bonnes pratiques

par Johan-André Jeanville -2013

Face à un marché en constante évolution, connaître ses Joueurs et les adresser avec soin est désormais plus que crucial. L’analyse de données est l’une des méthodes reconnues pour mieux comprendre vos joueurs, leurs motivations, et optimiser le Game Design et le Marketing de vos jeux. Qu’est-ce qu’une culture Data-Driven ? A quoi servent les données ? Quelles analyses mettre en œuvre pour maximiser votre succès ? Comment recruter vos analystes ? Quels outils utiliser ?

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FREE

Entrez dans l’économie du gratuit

par Chris Anderson – 2010

Comment des entreprises peuvent-elles gagner de l’argent sans faire payer les consommateurs ? Une économie peut-elle se créer autour d’un prix nul ? Pourquoi la gratuité paraît-elle suspecte aux plus de 30 ans et naturelle aux jeunes ? Telles sont les questions qu’aborde ici Chris Anderson, l’auteur de La Longue Traîne, livre qui a définitivement révolutionné la compréhension du web et de son économie. Avec Free !, il explore le concept de la gratuité « concept, écrit-il, à la fois familier et profondément mystérieux», et qui est en train de subir une véritable révolution.

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 The Curve

How smart companies find high-value customers

par Nicholas Lovell – 2013

The Curve by Nicholas Lovell is a breakthrough business idea: Chris Anderson’s The Long Tail meets Seth Godin’s Purple Cow. The Curve shows us not to be afraid of giving some things away for free. The internet helps you forge direct relationships with a vast global audience, and take them on a journey from freeloaders into superfans. Value lies in how you make people feel, by building communities, bespoke products and experiences. Small numbers of high spenders are enough to fuel a profitable business.

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